Můj profesionální salon

Jediný magazín, který kdy budete jako profesionál pracující v beauty oboru potřebovat
5 minut čtení

Jak se nezbláznit z podnikání během epidemie a lépe nakládat s vlastním časem

Dnešní společnost je hektická. Dny jsou plné shonu za prací, úspěšným podnikáním, za dětmi, spokojenou rodinou a do toho všeho tahle pandemie. V tom našem českém Kocourkově se na začátku tohoto týdne vystřídali ministři zdravotnictví a nikdo teď moc neví, co bude pan Prymula prosazovat. Ze společnosti a Vašich názorů a komentářů cítím různé nálady: smíření, nejistotu, nechuť, nesouhlas, souhlas, únavu, rozčarování, … Co člověk, to názor a nálada.

První dny podzimu zároveň znamenají nevyhnutelné přibližování Vánoc a celého toho předvánočního šílenství.

Máte občas pocit, že je toho na Vás jednoduše moc? Ať už fyzicky nebo psychicky? Každý se se situací vyrovnává jinak. A každý přeci nemůže být hyperaktivní workoholik.

Připravili jsme pro Vás 6 tipů, jak se z Vašeho podnikání v té dnešní situaci nezbláznit:

1. Dejte si pauzu

Náš mozek ani tělo nejsou uzpůsobeny pro to, aby jely na 100% 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Potřebují spánek, potřebují odpočinek. Neustálé kontrolování telefonu, odpovídání na zprávy, emaily, objednávání lidí, sjíždění instagramu či Facebooku, připravování příspěvků, reklamy, vymýšlení marketingových nápadů… Je toho mnoho, co byste měla zvládat nad rámec samotné práce kosmetičky či kadeřnice pro úspěšný růst Vašeho salonu.

Úspěšné podnikání není nikdy zadarmo. Stojí to čas, námahu i peníze.

Tento článek ale není o tom, co musíte dělat pro růst Vašeho salonu. Tento článek je o tom, jak se z toho nezbláznit. Váš mozek je téměř neustále zaměstnaný a stejně jako lidské tělo si po výkonu musí odpočinout. Také si nepůjdete zaběhat, ihned potom nepoletíte na jógu a potom na kole neujedete 50km. To tělo prostě nevydrží. A to stejné platí i pro Vaši koncentraci a mentální výkon.

Jinak řečeno: někdy musíte vypnout. Ale ne napůl, ale úplně.

Tip: Vytyčte si přesné hodiny, kdy se budete věnovat pracovním mailům, hovorům i smskám. Stejně tak si vyhraňte čas na vytvoření příspěvků a reklamy. Když někdo zavolá či napíše v jiný čas, prostě mu neodpovíte, nezvednete telefon. Musíte se naučit všechno vyřizovat jen v určitý čas. Proč? Protože pak si lidi zvyknou, že Vás mohou otravovat i o víkendu a v 9 večer, že zítra nutně potřebují na manikúru. Vy přece také nevoláte na poštu v 9 večer či v neděli v 8 ráno?

Co to prakticky teda znamená pro práci v salonu?

Příklad: Řekněme že pracujete pondělí až čtvrtek od 9 do 18 hodin. Tak si řekněte, že pracovní maily, smsky a telefonáty budete řešit jen ve své pracovní době, tedy když budete mít čas mezi jednotlivými klientkami. Večery, pátky a víkend je prostě Váš a objednávání klientek ignorujete. Někdy mimo tuto vytyčenou pracovní dobu si najděte hodinu či dvě na týden (délka se týden od týdne může lišit) a během té se věnujte přípravě příspěvků na sociální sítě a marketingovým a administrativním restům. V jiné časy prostě nepracujete a tedy nejste dostupná a odpočíváte od pracovních činností.

2. Neskákejte, nezmatkujte

Vědci tvrdí, že když skočíte z jedné rozdělané věci na jinou, zaberou Vám obě tyto činnost až o 40% času navíc než kdybyste jednu dodělala a až pak se vrhla na další.

Znáte to řčení, že žena dokáže dělat více věcí najednou, že zvládá tzv. multitasking, zatímco chlap dokáže dělat jen jednu věc naráz? V případě práce bychom si mohli z mužů vzít příklad. Žádné skákání z činnosti na činnost, ale hezky všechno jedno po druhém. Pokaždé když začnete novou činnost, Váš mozek se na ni musí přeorientovat, tedy musí si ujasnit, co má dělat a co je cílem této práce. I proto je časově efektivnější dělat jednu věc po druhé. Když něco začnete, dodělejte to.

Nápad -> uskutečnění -> dokončeno.

Teď trochu odbočíme na vsuvku z biologie. Pamatujete si na tzv. hormony štěstí? Endorfin, serotonin, dopamin a další? Když něco dokončíte, Vaše tělo si za odměnu vytvoří hormon dopamin, který navozuje pocit potěšení z dobře odvedené práce a pocit sebevědomí v sebe samu. Je to takový ten „jupí, mám hotovo a proto jsem šťastná“ hormon. Vyplaví se při dokončení velkých projektů ale i při malých činnostech, např. vyčištění mailové složky, vyřízení všech nepřijatých hovorů či přípravě příspěvků a popisků na sociální sítě na příští týden. Pro vyplavení tohoto hormonu ale musíte věc opravdu dokončit, aby si Váš mozek byl vědom toho, že opravdu je věc skončena.

A proč je tento hormon důležitý? Když ho máte nedostatek, tělo se snaží si ho navodit uměle – třeba snědením něčeho sladkého. Dopamin je právě ten „zmetek“, kvůli kterému máme strašnou chuť sladké nebo pocit falešného hladu. Tělo se snaží falešně odměnit a vyvolat si pocit štěstí. I proto je důležité rozdělané věci dokončovat a nemít je ve stavu nekonečné rozdělanosti.

3. Sledujte čas

Možná si říkáte, jak to, že sledování hodinek každých 5 minut může značit něco jiného než to, že se těšíte z práce domů? Může. Vzpomeňte si, kolik toho stihněte na poslední chvíli, když máte nějaký určitý termín. Ve dnech než odjíždíte na dovolenou stihnete téměř až neuvěřitelné množství činností. Dokončit v práci všechny důležité věci, nakoupit jídlo, objet a zařídit vše důležité pro babičky a dědečky, sbalit nejen sobě, ale většinou celé rodině atd. Když Vás tlačí čas a termín, stíháte toho mnohem víc. Jste koncentrovaná na jednotlivé úkoly, třeba máte i sepsaný seznam, který si postupně odškrtáváte (seznamy jsou skvělá pomůcka i pro ten impuls pro mozek, že je daná věc skončena = hormon štěstí dopamin po odškrtnutí) a věci Vám jdou tzv. od ruky.

Co to tedy znamená? Dávejte si jasné časové úseky. Příklady:

  • Vánoční marketingovou strategie si rozepíšu do 10.října.
  • Příspěvky na sociální sítě na následující týden budu mít hotové nejpozději v pátek v 8, abych měla volný víkend bez pracovních sociálních sítí.
  • Všechny pracovní telefonáty, maily a smsky budu mít dodělané do 6 večer.

Šikovné je si dávat i termíny, když už si k něčemu sednete:

  • Řeknete si, že teď nafotíte nové fotky Vašich prostorů. Dejte si na to hodinu včetně úklidu, aranžování dekorací a vybavení a samotné úpravy fotek. Překvapíte se, kolik toho stihněte.
  • Tento článek dopíšu do 7 hodin večer. Je 18:15 a přepisuji a upravuji jak divá, protože jsem přesvědčila můj mozek, že aby měl večer volno, opravdu to dopíše a dodělá včetně všech úprav do 7 večer. Mám pocit, že mě tlačí čas a proto pracuji intenzivněji a stihnu toho více než kdybych si řekla „dnes večer to dodělám“. Večer je totiž třeba i v 10. Ne. Musíte si dávat jako termín přesné hodiny.

K sledování času se hodí i poznámka o šetření časem. Jak trávíte svůj čas? Opravdu potřebujete zajet do obchodu nakoupit spotřební materiál nebo by stačilo to objednat online a nechat si to doručit? Potřebujete na tu pracovní schůzi jet nebo by stačil telefonát? Byl by telefonát rychlejší než email?

4. Jak neprokrastinovat

Prokrastinace, jinak řečeno odkládání nepříjemných úkolů, je jeden z největších nepřátel dnešní doby. Dá se pod ní zahrnout přehnané sjíždění instagramu i facebooku až po uklízení a vaření aby člověk nemusel dělat ty nepříjemné činnosti typu nového marketingového plánu.

Víte, že musíte udělat tu „velkou nepříjemnou činnost“. Ať už to je marketingový plán, nový vzhled sociálních sítí, zmodernizování stránek či dárkových poukazů – pravděpodobně to odkládáte. Neustále si říkáte, „udělám to tento víkend“, ale pak proběhne nečekaná návštěva babičky, Vašemu malému nebude dobře a pořád to velké nepříjemné trápení odkládáte dál a dál.

Funkční tip na neodkládání věcí: pár dní předtím než máte vyhraněný čas na tu nepříjemnou činnost si sedněte na 20 minut ke stolu a „něco“ udělejte. Ať je to vytvoření osnovy, co vlastně potřebujete pro vytvoření obchodní strategie, nebo přečtení odborného článku z Vaší profese s radami, nebo třeba zarezervování místa v semináři, kde Vám třeba tyto nejasné záležitosti ohledně úspěšného salonu vysvětlí, základní osnova článku, nákres nových vizitek… Něco za těch 20 minut udělejte, vymyslete a hlavně si to zapište. Pár dnů uběhne a Vám to mezitím bude šrotovat v hlavě. Až přijde čas si k té činnosti doopravdy sednout a udělat ji, zjistíte, že už není tak těžké začít, když už k tomu máte něco vymyšleného nebo najitého. Proto si udělejte těch 20 minutek nějaký den čas, a uvidíte, že se Vám bude dělat celá věc snáze.

Nejtěžší je vždycky začít!

5. Zjednodušte si život

Co můžete ve Vašem salonu zrychlit? Jsou nějaké činnosti, které děláte pořád dokola a šly by zjednodušit? Zkuste se zamyslet nad manuály, návody, šablonami, excelovými tabulkami, wordovými dokumenty, ale hlavně rituály a rutinami, kterými si zjednodušíte život. Máte předpřipravené jednotné zákaznické karty nebo pro každý typ ošetření samostatnou? Zdržuje Vás při práci, že máte troubu na ručníky vlevo a umyvadlo vpravo? Mohou to být maličkosti, ale za den se to nasčítá. 5 minut zbytečné činnosti za pracovní den a najednou máte téměř hodinu fuč.

6. Dejte si i krátkou pauzu

Na začátku tohoto článku jsme mluvili o pauzách pro naše tělo a mozek, tedy úplném odpočinku od práce a pracovních záležitostí. V 1. bodě doporučuji vymezit si přesný čas na pracovní záležitosti, ať to máte jasně oddělené. Stejně důležité jsou i ty malé pauzy během dne.

Odpovídáte u oběda na emaily, smsky, odbíháte neustále na recepci, takže Vám jídlo stejně vychladne? Ne. Vy potřebujete na chvíli vypnout a v těch 15 minutách klidu se najíst, dát si kafe a sednout si do klidu. Odpočinout, zpomalit, nadechnout se.

Co jsem se Vám teda snažila v tomto článku předat?

V dnešní době je všechno strašně hrrrrr a přehlcené. Máme na výběr z 50ti druhů jedné věci, u snídaně čteme emaily, pracujeme jako zběsilí a vlastně si nikdy neodpočineme. Neustále v zápřahu. Jen na dovolené člověk dokáže vypnout a užívat si rodinu a volno. Ale letos jste třeba na dovolené nebyla a začíná se to na Vás všechno sypat a jste zahlcená. Koronavirem, prací, dětmi, které byly 6 měsíců doma a teď najednou zas musí do školy a nejsou z toho třeba nejšťastnější. Nebo Vám úplně zvlčily?

Pokud se naučíte těchto 6 věcí dodržovat, mělo by se Vám podařit oddělit práci od soukromého a rodinného života a celkově se cítit lépe, uvolněněji a hlavně si odpočinout od nepřetržitého pracovního stresu.

  1. Dejte si pauzu
  2. Neskákejte, nezmatkujte
  3. Sledujte čas
  4. Jak neprokrastinovat
  5. Zjednodušte si život
  6. Dejte si i krátkou pauzu

Konec konců, v dnešní době je nejdůležitější se z toho prostě nezbláznit a mít občas trochu té pohody a klidu.