Víte, co dělá Vaše konkurence?
Sedí doma a panikaří? Nebo myslíte, že dělá něco produktivnějšího a zaměřují se například na marketing svého salonu?
A co děláte Vy? ….NIC?
Pokud nic neděláte pro váš salon, otevíráte možnost Vaší konkurenci přebrat Vám klientky a vyjít z této krize v mnohem lepší pozici než Vy.
Funguje to ALE oběma směry:
Pokud Vaše konkurence nic nedělá, Vy máte možnost oslovit a zaujmout jejich klientky. A třeba je i přetáhnout do Vašeho salonu po znovuotevření.
Zamyslete se:
Vaše klientky podobně jako Vy tráví mnohem více času na internetu než kdy dříve. Kdo má jejich pozornost? Vy? Nebo salon odnaproti?
Během této nejisté doby je nutné zajistit si, že po znovuotevření budete silnější, připravenější a stále zde.
Během tohoto článku si řekneme, co je důležité dělat:
- Komunikujte s Vašimi klientkami
- Komunikujte s Vašimi zaměstnanci
- Zlepšete svou nabídku
- Vylepšete Vaši marketingovou komunikaci
- Zdokonalujte samy sebe i svůj salon
1. Komunikujte s Vašimi klientkami
Automatickou reakcí na vypuknutí koronavirové krize může být touha strčit hlavu pod peřinu, zmenšit výdaje a počkat, až koronavirus sám od sebe zmizí. Je toto dobré chování pro majitele firmy? Není!
Kolik Vám přinese každá klientka zisku?
Řekněme, že průměrná klientka utratí během jedné návštěvy salonu 1000,-
Tato klientka dochází do salonu 12x ročně. 1000,- x 12 = 12 000,-
Pokud tato klientka k Vám do salonu bude chodit 5 let -> 12 000,- x 5 = 60 000,-
A do tohoto nepočítáme návštěvy navíc, cena každého ošetření se liší, nákup Vašich produktů atd.
Řekněme, že během krize přijdete o 20 klientek (ať už přejdou ke konkurenci nebo přestanou chodit vůbec do salonu). To je 240 tisíc zisku za rok, které jste svou nečinností ztratila!
Váš salon je teď zavřený, ale to neznamená, že Vy nic nebudete dělat pro svůj salon. Pokud si dáte pauzu, zaplatíte za to cenu ve formě ušlých zisků po znovuotevření. Abyste neztratila své věrné klientky, je nutné s nimi udržovat pravidelný kontakt. To je základním krokem k tomu, aby se vrátili do Vašeho salonu. Pokud bude ticho po pěšině a Vaše klientky uvidí na Facebooku reklamu či odkaz na jiné salony, spíše si pak řeknou, proč nevyzkoušet je, když od Vás nic neviděly. Kdo ví, zda jste vůbec tuto krizi přežili.
Udržování pravidelného kontaktu s Vašimi klientkami je klíčem k zajištění, že se po této krizi vrátí k VÁM, do VAŠEHO salonu, a ne ke konkurenci.
Musíte s nimi pravidelně komunikovat. Ujišťovat je. Připomínat, proč chodí právě k Vám a proč se jim Vaše služby tak zamlouvají. Musíte je ubezpečit, že tu jste a budete. Že to dohromady zvládneme. Že po znovuotevření salonu se na ně těšíte, ovšem s dostatečnými hygienickými opatřeními.
Všichni tráví online více času než kdy dříve. Máme více volného času a mnoho lidí hledá způsoby zábavy, rozptýlení i vzdělání.
Pokud se sociální sítě Vašich klientek zaplní příspěvky od jiných salonu, ale ne od Vás, v hloubi duši víte, jak toto skončí.
Než se nadějete, Vaše klientka prošmejdila stránky konkurence, našla tam třeba zajímavé články o domácí péči, nabídku služeb a řekla si, že za zkoušku nic nedá. A po skončení karantény se vesele objedná. JINAM.
Situace je nyní zlá. A Vy se musíte snažit, aby potom nebyla ještě horší.
Týden před znovuotevřením nestačí. Vy musíte být první salon na který si klientka po skončení krize vzpomene. Uvědomte si, kolik žen nikam teď nemůže na nehty. Na obarvení a ostříhání. Na kosmetiku. Po znovuotevření salonu se Vám naskýtá jedinečná příležitost dohnat ušlé zisky. Ale to musíte začít komunikovat HNED TEĎ.
Ale sdílejte a pište příspěvky s rozmyslem. Tato koronavirová krize je náročná. Na psychiku. Na finance. Ukažte, že jim rozumíte, ale nic se nemá přehánět. Buďte pozitivní, ale ne přehnaně. Zvolte správný tón.
2. Komunikujte s Vašimi zaměstnanci
Udržujte kontakt s Vašimi zaměstnanci. Když má každý více času, začnou ho napadat myšlenky na vlastní podnikání. Třeba se jen tak z nudy podívají zda neshání někde jinde zkušené manikérky, kadeřnice … za lepší plat.
Proto komunikujte. Po znovuotevření na to vše spolu vyzrajeme. Zvládneme to. I jednoduché „jak se daří v karanténě a co děti“ je dobrý základ.
Nyní je ideální čas vyškolit Váš tým. Po Skype, Zoomu, Google hangouts nebo i Facetime. Třeba to můžou být školící videa na zlepšení komunikace s klienty nebo jak prodat více produktů. Cokoli, co Vás napadne a bude přínosné pro Váš salon po znovuotevření.
Vaše zaměstnance využijte jako marketingovou platformu. Vy máte na Facebooku určitý okruh lidí, ale každý zaměstnanec má jiný okruh. Ať sdílí příspěvky. Přinese to vyšší zisky i jim. Motivujte je. Komunikujte s nimi, že je to opravdu potřeba, abyste to společně přežili. I když jen okomentují Váš instagramový příspěvek, zlepší to jeho viditelnost a zobrazí se více lidem.
3. Zlepšete svou nabídku
Pokud se firma po takovéto krizi zotaví rychle a snadno, můžete si být jistá, že to není jen o štěstí. Ta firma byla připravená.
Podívejme se na to, co můžete teď dělat v karanténě, na co jste nikdy neměla čas. A vím, jak to teď vypadá či spíše nevypadá s financemi, tak jsou všechny tyto nápady nenáročné na peníze, ale spíše na čas. A toho teď máme dost.
Zeptejte se klientek, co by ve Vašem salonu uvítaly
Pošlete klientkám email. Většina klientek bude ráda, že mohou pomoct a že zrovna JICH si vážíte natolik, abyste se ptala na JEJICH názor.
Ptejte se na otevřené otázky jako:
- Co Vás u nás v salonu vždy nadchne?
- Co můžeme udělat, aby se Vám Vaše návštěvy líbily ještě více?
- Jak Vám vyhovuje náš styl objednávání a rušení schůzek?
- Jak jste se o nás dozvěděla?
- O čem byste chtěla od nás slyšet během této krize?
- Jak můžeme zlepšit naše webové stránky?
- Je něco, co Vám chybí v naší nabídce?
Zeptejte se Vašich zaměstnanců.
Mají nějaké nápady? Co jim teď v karanténě chybí? Nějaké nápady na zlepšení fungování salonu? Atd.
Konečně máte čas na statistiky
Kdy jste naposledy udělala pořádné shrnutí Vašich klientek. Kdo k Vám do salonu vůbec chodí?
Vím, je to zdlouhavé a zorientovat se v tom je časově i mentálně náročné.
Co ve statistikách hledáte?
Chcete vylepšit svůj salon. Chcete spokojené zákazníky. Začněte třeba s 20% klientek, které u Vás nejvíce utrácí. To jsou ty, které si chcete stůj, co stůj udržet.
Zeptejte se sama sebe:
- Které klientky u Vás utrácejí nejvíce peněz?
- Mají něco společného? Věk, typ zaměstnání, vdaná/singl, atd?
- Za co u Vás utrácejí? Zase, je tam něco společného? Typ ošetření, ke komu se objednávají, produkt?
- Jak se tato skupina 20% liší od zbytku Vašich klientek? Je tam nějaký rozdíl?
Pracujte na svém salonu
Je bílá Vašich stěn opravdu bílá? Potřebovala byste znovu vymalovat? Upravit recepci? Pořádně uklidit a udělat inventuru? Vytřídit ty papíry, které se Vám tam kupí? Kdy jste si naposledy lehla do křesla či na lehátko, kde leží Vaše klientky? Co vidí? Zaprášená světla a kousky pavučin visící dolů?
Možná nemůžete všechno udělat hned a teď. Nikam nic nechoďte nakupovat. Dodržovat karanténu je důležitější, ale dejte si to na seznam věcí, co musíte udělat.
4. Vylepšete Vaši marketingovou komunikaci
Marketingová komunikace je hodně zjednodušeně řečeno vše, co děláte online pro propagaci Vašeho salonu.
5 kroků k nastartování efektivní marketingové komunikace, zatímco jste zavřená doma:
- Oživte Vaše sociální sítě
- Sežeňte recenze od klientek
- Upravte webové stránky
- Propagujte se ve svém okolí
- Upgradujte marketingové materiály (nebojte, vše si vysvětlíme)
1. Oživte Vaše sociální sítě
Začněte využívat potenciál sociálních sítí. Už tu máme jaro a máte pořád Vánoční pozadí na fotce?
Změňte si úvodní fotku. Updatujte záložku o Vás. Připněte nahoru na zeď nejdůležitější informace ohledně koronaviru a Vašeho salonu. Propagujte se. Vyzvěte lidi, aby Vás také sdíleli. Pomoc menším firmám je teď třeba. Mrkněte na statistiky. Co Vám říkají? Které příspěvky jsou nejoblíbenější?
2. Recenze od klientek
Pozitivní recenze jsou důležité.
I ty negativní, ale ty na svých stránkách ovšem nezveřejňujeme.:-) Z těch negativních se učte. Co klientkám vadí, co se jim nelíbí, co zlepšit. Neohrnujte nad nimi nos, „no jó, vždyť ta ani neví …“.
Statistiky říkají, že až 72% klientek dá na pozitivní recenze!
Sbíráte od klientek recenze? Píšou Vám je na Google? Na Facebooku? Motivujte je k tomu? Vyzýváte? Říkáte při odchodu klientky, zda by zhodnotila Vaše služby online?
3. Upravte webové stránky
Jak zajistit, že lidi z Vašeho města či části Prahy najdou online zrovna Váš salon a ne salon Vaší konkurence?
Tady jsou 3 způsoby, jak podpořit Vaši viditelnost:
Na Googlu si najděte Váš salon. Máte tam uvedeno, že teď máte zavřeno? Nebo tam máte naprosto zastaralé otevírací hodiny? Dejte si upomínku na viditelné místo, abyste po zrušení nouzového stavu opět nastavila správné otevírací hodiny.
Na Vašich webových stránkách:
Nezapomeňte informovat Vaše klientky. Na hlavní stránce zveřejněte upozornění, že nyní máte zavřeno. Je to sice všem jasné, ale budete působit připraveně a důvěryhodně (ukazujete tím, že Vašim stránkám se dá věřit, když tam máte pravdivé informace). Opět si nastavte upozornění a v případě jakékoli změny ihned měňte i toto prohlášení.
Až budete znovu otevírat, zmiňte v tomto prohlášení i nejvhodnější systém objednávání. Usnadníte si tím práci.
Tento čas můžete využít k pořádnému prolezení vašich stránek. Máte tam zastaralé informace? Články? Služby? Ceníky? Všechno to updatujte!
Proklikejte všechny odkazy. Webové stránky se pořád mění a vyvíjejí a je možné, že odkaz, který byl platný před 5 lety dnes už nefunguje.
Přidejte obsah, jak o sebe pečovat nyní z domova. Správné domácí rutiny jsou důležité. Jak na sebe vrstvit krémy a séra. Kdy použít tonikum? K čemu je to vlastně dobré? Teď máte šanci vzdělat své klientky a potencionálně si je připravit na nákup produktů z Vašeho salonu.
Doplňte proměny (před a po), recenze, zkušenosti klientek.
Takové maličkosti zvednou Vaše webové stránky o sto procent.
Emailový marketing je nezbytná komunikační síť pro Vás salon. Email otevře a alespoň začne číst 98% lidí dle statistik. Váš Facebookový příspěvek se dostane pouze k 4-10% Vašich sledujících. To je docela rozdíl, že?
Proto je email ideální způsob komunikace během této krize, ale i normálně. Ale: nepřehlťte klientky. Dávejte důležité informace, ale ne zbytečnosti.
4. Propagujte se ve svém okolí
Sice teď byznys právě stojí, ale v rámci propagace musíte myslet ne v rámci dnů, ale týdnů a měsíců. Jinak řečeno: musíte hledět do budoucnosti.
Nyní je ideální čas vytipovat si jiné majitele malých firem v okolí Vašeho salonu. Kavárny, květinářství atd. Partnerství je výhodné jak pro Vás tak pro ně. Potřebujete k tomu minimální náklady a nyní je ideální možnost se pokusit něco společně vymyslet.
Po Googlu najdete kontaktní informace a zavolejte či napište.
A co byste s nimi měla domlouvat? My k Vám letáčky, Vy k nám. Sdílení příspěvků typu: „věděly jste, že hned za rohem je tento salon?“. Fotka jejich kytek ve Vašem salonu. Kreativitě se meze nekladou. Přes jiné menši firmy je ideální možnost přilákat novou klientelu.
5. Upgradujte marketingové materiály
Co se myslí marketingovými materiály? Vaše ceníky služeb, letáky, objednávací kartičky a jiná tištěná média. Nemusíte teď hned objednávat novou variantu, ale kdy jste naposledy měnila design těchto tištěných věcí? Jsou tam aktuální informace?
Až Vám dojdou stávající materiály, budete mít nové připravené rovnou k odeslání a vytištění.
Můžete updatovat i poukázky. Udělat nové k příležitosti narozenin, Vánoc, Valentýnu a máte na rok dopředu hotovo.
5. Zdokonalujte samy sebe i svůj salon
V posledních týdnech jsme všichni znovu objevili, jaké to je mít více volného času a možnost naplánovat si ten den podle sebe, a ne podle nikoho jiného (děti nepočítáme :-)).
Konečně máte možnost dostat se ke všemu, co jste odkládala, na co nebyl čas, ať už to je založení kompostu na zahradě, pořádné vyklizení šatníku nebo naučit se hrát na kytaru. Tak proč tento čas nevyužít pro zdokonalení Vašeho salonu?
Můžete si jednoduše na papíře nakreslit fungování celého Vašeho salonu. Dodávky, inventury, zaměstnanci, objednávky atd.
Je tam něco, co by se dalo zefektivnit? Zrychlit? Předat tuto povinnost někomu jinému, aby Vy jste měla více času?
A co stroje? Jak jsou na tom? Kdy jste je naposledy čistila? Pořádně zkontrolovala?
Četla jste si o nejnovějším vývoji ve Vašem oboru? Novinky a technologie? Trendy? Co jsou předpokládané trendy na léto a podzim? Jaká je barva roku?
Nezapomínejte ovšem i na sebe. Učte se novým věcem, ale nic se nemá přehánět. Využijte tento nečekaně volný čas a vyjdete z této krize silnější než kdy dříve.